بوکه سازی در عکاسی

دسته بندی ها :
بوکه سازی در عکاسی

بوکه چیست؟

یکی از افکت های هنری که در عکاسی استفاده زیادی میشود بوکه (bokeh) است. بوکه کلمه ای ژاپنی است که به معنای مات و تار است. در واقع به قسمت هایی از عکس که فوکوس نیستند و به صورت مات مشاهده میشوند بوکه میگویند. بوکه در عکاسی کاربرد گوناگونی دارد. از جمله ایجاد زیبایی بصری در عکس و تاکید بر سوژه.

بوکه در عکاسی میتوانند دارای اشکال متفاوتی باشند. مانند چراغ هایی که به صورت دایره دیده میشوند یا بدون شکل باشند. مانند بکگراند ماتی از برگهای یک درخت یا ساختمانی به شکل مات پشت سر سوژه شما. حتی میتوانید این افکت را با شکل های مورد نظر خود بسازید.

بوکه در عکاسیبوکه در عکاسی

بوکه و تاثیر آن بر روی عکس

هدف از ایجاد بوکه در عکس جدا از ایجاد زیبایی بصری در عکس، تاکید بر روی سوژه اصلی نیز میباشد. با ایجاد این افکت زیبا و تاثیر گذار میتوان سوژه را از بکگراند جدا کرد. همچنین میتوان با ایجاد بوکه از شلوغی کادر خود کم کنید.

راه های ایجاد بوکه

ایجاد بوکه در عکس به طور مستقیم با عمق میدان مرتبط است. لذا برای آشنایی با ایجاد بوکه در ابتدا باید با عوامل کنترل عمق میدان در عکس آشنا باشید. عواملی که بر عمق میدان و همچنین ایجاد بوکه تاثیر گذارند عبارت اند از دریچه دیافراگم، فاصله کانونی و فاصله دوربین تا سوژه. هر کدام از این عوامل را به طور جداگانه در زیر بررسی میکنیم.

دریچه دیافراگم

هر چه دیافراگم باز تری داشته باشید یعنی اعداد دیافراگم انتخابی شما کوچک باشد عمق میدان کمتری خواهی داشت. در نتیجه به بوکه های خوبی هم دست می یابید. بهترین ضریب برای عمق میدان کمتر f1/2 و f1/4 است. پس توجه داشته باشید که ایجاد بوکه رابطه مستقیمی با ضریب دیافراگم کوچک دارد. به طور مثال شما با ضریب f1/2 به بوکه های بهتری دست میابید تا ضریب f5/6.

فاصله کانونی

در شرایطی که خواهان عکسی با بوکه هستید ولی قادر به نزدیک شدن به سوژه نیستید استفاده از لنزی با فاصله کانونی زیاد میتواند راه گشا باشد. هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد عمق میدان تصویر نیز کم است. در نتیجه عکس دارای بوکه مناسبی خواهد بود. استفاده از لنزی با فاصله کانونی بلند دارای مزیت زیادی در این زمینه است. از جمله این که میتوانید از سوژه هایی که امکان نزدیک شدن به آنها نیست عکاسی کنید. و همچنین نیازی به ضریب دیافراگم کوچک ندارید.

فاصله دوربین تا سوژه

هرچه به سوژه نزدیک شوید عمق میدان کمتری خواهی داشت. در نتیجه بکگراند مات تر و بوکه های مناسب تری خواهی داشت. این گزینه کمک شایانی برای ایجاد بوکه میکند. در شرایطی که بازترین دریچه دیافراگم دوربینتان به طور مثال f5/6 است میتوانید با نزدیک شدن به سوژه ایجاد بوکه نمایید.

ساختن بوکه دلخواه

به طور معمول بوکه های ایجاد شده در تصاویر معمولا به شکل دایره است. چون شکل لنز به صورت دایره است. اما ساختن بوکه به شکل های مختلف چندین سال است که بین عکاسان رواج پیدا کرده است. میتوانید از خلاقیت خود استفاده کرده و بوکه های خود را بسازید.

وسایل مورد نیاز برای این کار بسیار ساده و قابل دسترس برای همگان است. شما به لنز دوربینتان، چسب، کاغذ مشکی و تیغ یا قیچی برای بریدن نیاز دارید.

به این ترتیب که شکل مورد نظرتان را روی کاغذ مشکی در آورید. سپس شکل مورد نظر را روی لنز بچسبانید. زمانی که عکس برداری میکنید بوکه ها به همان اشکالی که در آوردید ثبت میشوند.

ساخت بوکه

بوکه را در نرم افزارهای ادیت نظر فتوشاپ نیز میتوان به راحتی ساخت. این مبحث را در مقاله ای جداگانه به طور مفصل توضیح خواهم داد.

 

برگرفته از lenzak.com

مطالب مرتبط

نظرات شما

× کمک میخواهید؟